Proffs

Checklista för offert, order och upphandling för våra återförsäljare

Ska du beställa fönster av oss? Här är vår checklista som du kan använda för att se så offertförfrågan och order blir korrekta. För det vore ju verkligen synd om du missar till exempel ett tillval som inte går att justera i efterhand.
MA61392
  1. Ritningsversion, nummer, revidering1
  2. Offertversion1
  3. Är produkterna sedda från in- eller utsidan? (skiss/ritning)2
  4. Är hängning angivet från rätt sida?(Utåtgående produkter ses från utsidan och inåtgående från insidan)
  5. Träfönster eller träfönster med aluminiumbeklädnad?
  6. 2+1-glas, 3-glas eller 3+1-glas
  7. Öppningssätt? (in, ut, vrid, kipp-dreh och så vidare)
  8. Kulör utsida? (Träfönster standard NCS S 0502-Y, aluminiumbeklätt fönster standard RAL 9010, glans 30).
  9. Kulör insida? Standardkulör eller annan (Standard insida är NCS S 0502-Y)
  10. Krav på U-värde eller speciell glasuppbyggnad?
  11. Ska det vara solskyddsglas? I så fall vilket? Eller är det ett LT- och g-värdeskrav?
  12. Personsäkerhetsglas? I så fall härdat eller laminerat?
  13. Ljudkrav?
  14. Brandkrav?
  15. Barnspärrar på handtag
  16. Låsbara handtag/säkerhet?
  17. Vädringsbeslag/fönsterbroms?
  18. Persienner (i så fall vilka)?
  19. Förmonterad karmhylsa?
  20. Salningsspår?
  21. Spaltventiler (är det något krav på luftflöde)?
  22. Handikapp-/tillgänglighetskrav?
  23. Utrymningskrav?
  24. Delmått: Utsida karm till c/c post eller linjera med?2
  25. Glashöjd FD? Ska de linjera med fasta eller öppningsbara?2
  26. Leveranstider – Transport – Typ av lossning – Broar – Farbar väg
  27. Extra tillbehör, ex. handtag, tillbehör till persienner, bättringsfärg osv?
  28. Hur ska det packas?
  29. Leveransadress / Telefonnummer för avisering / Märkning?

1 Ej tillämpbart vid offert.

2 Bra om det är med vid offert, men ett krav vid order och upphandling.

Logistik

Medarbetare_(13)

Bakgavellyftslossning

Bakgavellyftslossning kan fås om det är asfalterat på lossningsplatsen. 1-10 enheter eller max 2 pall är gratis, därefter till­kommer en grundavgift samt avgift per enhet (detta beror på att DHL måste in på terminal och lasta om till mindre bilar).

Kranlossning

Där det inte är möjligt att komma åt på annat sätt än med kran så finns denna möjlighet. Transportören står för transporten och lossningen. Priset sätts utifrån geografiskt område. Max 100 enheter per transport. Önskas fler än 100 enheter stäms detta av med oss innan order. Extra avgift tillkommer.

Trucklossning

Till asfalterat underlag där mottagaren saknar truck kan trucklossning beställas. Vår transportör har då med sig truck för att lossa godset och vi tar ut en extra avgift för detta. Minsta leverans för denna tjänst är 7 flakmeter. Om ordern är mindre debiterar vi ändå för 7 flakmeter. Precis som vid kranlossning ska leveranser över 100 enheter stämmas av med oss innan order.

Tidspassning

Gäller enbart för styckegods (max 0,5 flakmeter) och finns på tre nivåer beroende på när godset behöver vara på plats. Denna tjänst är också beroende på postnummer då tjänsten inte kan erbjudas överallt vid mindre trafikerade orter.

G7: På plats före 07.30 dagen efter.

G10: På plats före 10.00 dagen efter.

G12: På plats före 12.00 dagen efter.

Tidslossning

Vid tidspassning för partileveranser kan du som kund ha önskemål om lossningstid. Det kan exempelvis bero på inhyrd truck eller tidsbegränsningar i mottagning. Kostnad för tidslossning tillkommer.

Lägenhetspackning

Lägenhetspackning finns möjlighet att boka innan sista ändringsdag. Vi packar helt enligt dina önskemål på pall, exempelvis per uppgång eller våningsplan.

Märkespackning

Vi packar en order per pall till våra återförsäljare. Det gör vi kostnadsfritt om ordern innehåller fler än fem enheter. Tjänsten gäller alltså för en till fyra enheter.

Skjutdörrsleverans

Levereras enligt separat prislista och utifrån en fast rutt och tidsplan.

Avisering

För att vara säker på att kunden är hemma vid direktleverans och tar emot godset har DHL alltid avisering som standard och tar ut en extra avgift som vi debiterar vidare till er. Mottagaren kontaktas av DHL dagen innan med meddelande om att leveransen kommer.

Leveransbesked

Detta är en tilläggstjänst där kunden blir kontaktad via telefon 10-15 minuter innan godset anländer.

Extra utkörning från terminal

Om kunden trots korrekt avisering inte är hemma för att ta emot sin leverans måste DHL åka in till terminal och lasta av för att prova senare igen. Tilläggsavgift för detta tillkommer.